Święto to dotyczy zarówno kina jako formy przekazu artystycznego, jak i kin jako obiektów, bez których ten przekaz byłby niemożliwy.
____________________
Organizatorzy:
CICAE
Stowarzyszenie Kin Studyjnych
Europa Cinemas
18:00
(Steno) Wypadek Fortepianowy, reż. Quentin Dupieux / Francja 2025 / 88 min.
(Euriale) Młodsza siostra, reż. Hafsia Herzi / Francja, Niemcy 2025 / 106 min.
20:00
(Steno) O czym wie Marielle, reż. Frederic Hambalek / Niemcy 2025 / 86 min.
(Euriale) Młode Matki, reż. Jean-Pierre i Luc Dardenne / Belgia, Francja 2025 / 104 min.
18:00
Miłość
reż. Dag Johan Haugerud / Norwegia 2024 / 119 min.
„Miłość” norweskiego reżysera Daga Johana Haugeruda to druga część jego filmowej trylogii, której zwieńczeniem są „Sny o miłości”, nagrodzone Złotym Niedźwiedziem na tegorocznym Berlinale.
Czterdziestokilkuletnia lekarka Marianne (w tej roli gwiazda norweskiego kina Andrea Bræin Hovig), podobnie jak pracujący na co dzień jako pielęgniarz Tor (Tayo Cittadella Jacobsen), zdecydowanie lepiej odnajduje się w życiu zawodowym niż prywatnym. Wbrew normom społecznym oboje szukają intymności poza granicami konwencjonalnych relacji.
18:00
Wypadek Fortepianowy
reż. Quentin Dupieux / Francja 2025 / 88 min.
Bohaterka filmu Wypadek fortepianowy to Magalie, zwana także Magaloche, grana przez Adèle Exarchopoulos. Neurotyczna influencerka, gwiazda internetu, budująca karierę dzięki kontrowersyjnym patostreamom, w których dokonuje mniej lub bardziej spektakularnych samookaleczeń. Po „nieszczęśliwym wypadku” z fortepianem na planie kolejnego nagrania usuwa się w cień i izoluje w alpejskiej willi. Towarzyszy jej Patrick Balandras (w tej roli Jérôme Commandeur), osobisty asystent. Choć jego relacje z chlebodawczynią lepiej opisywałoby słowo „służący do wszystkiego”. Jednak Magalie nie zazna ciszy i spokoju – stanie się ofiarą dziennikarskiego szantażu.
18:00
Młodsza siostra
reż. Hafsia Herzi / Francja, Niemcy 2025 / 106 min.
W „Młodszej siostrze” Hafsia Herzi opowiada historię 17-letniej Fatimy, wychowanej w tradycyjnej francusko-algierskiej rodzinie, która po przeprowadzce do Paryża zaczyna kwestionować swoją tożsamość. Zafascynowana kobietami, a szczególnie pewną pielęgniarką, odkrywa w sobie pragnienia, które stoją w sprzeczności z tym, czego od niej oczekiwano.
Film, oparty na autobiograficznej powieści Fatimy Daas, to intymny portret dojrzewania, rozdarty między religią, rodziną i pożądaniem. Subtelne zdjęcia i znakomita rola Nadii Melliti oddają napięcie i zmysłowość tej cichej, wewnętrznej rewolucji.
20:00
Sny o miłości
reż. Dag Johan Haugerud / Norwegia 2024
Zwycięzca ostatniego Berlinale, ciepły i delikatny jak moherowy sweterek film o pierwszej miłości, która potrafi też sprawić ból niczym ukłucie szydełkiem. 17-letnia Johanne zakochuje się bez pamięci w swojej nauczycielce i zaczyna prowadzić intymny dziennik, w którym zapisuje wszystkie uczucia i fantazje. Pisze tak szczerze i barwnie, że jej mama i babcia uznają, iż te zapiski zasługują na publikację – nie biorąc pod uwagę, że to jedynie sposób nastolatki na zatrzymanie swojego uczucia przy życiu.
20:00
O czym wie Marielle
reż. Frederic Hambalek / Niemcy 2025 / 86 min.
Co by było, gdyby ktoś słyszał każdą naszą rozmowę i widział nas nawet w najbardziej intymnych czy krępujących sytuacjach? To pytanie, jakie nie raz zadawało sobie pewnie wielu z nas. Bohaterowie filmu Frédérica Hambaleka, małżeństwo Julia i Tobias, są w o tyle gorszej sytuacji, że doświadczają tego na własnej skórze. Okazało się bowiem, że ich nastoletnia córka Marielle, po tym jak została uderzona w głowę podczas szkolnej przepychanki, ku swojemu zaskoczeniu posiadła ten dar. Nagle przy rodzinnym stole zaczynają wychodzić głęboko skrywane tajemnice. Od tych niezręcznych, jakie mogą położyć się cieniem na relacjach pomiędzy bohaterami, po nieco bardziej absurdalne, które wywołują uśmiech na twarzy. Zarówno Tobias, jak i Julia mają coś za uszami, ukrywając swoje prawdziwe uczucia za fasadą stabilnego życia w wyższej klasie średniej. To jednak czas, żeby w końcu skonfrontować się z prawdą. Drugi film w dorobku Frédérica Hambaleka to słodko-gorzka historia o trudach i rozczarowaniach związanych z dorosłością. Niemiecki reżyser snuje refleksje nad tym, czy lepsza jest brutalna szczerość, czy może, w niektórych sytuacjach, zachowanie pewnych spraw dla siebie, byle tylko nie zachwiać obowiązującym status quo. W jego filmie jest miejsce zarówno na śmiech, jak i poważną refleksję.
20:00
Młode Matki
reż. Jean-Pierre i Luc Dardenne / Belgia, Francja 2025 / 104 min.
Akcja nowego filmu braci Dardenne rozgrywa się w domu opieki dla młodych matek w belgijskim Liège. Poznajemy pięć nastolatek – Julie, Jessicę, Perlę, Naïmę i Ariane – które muszą zmierzyć się z trudami wczesnego macierzyństwa.
Julie, mająca w przeszłości problemy z nałogami, próbuje zacząć wszystko od nowa. Jessica i Perla, poza wychowawcami oraz pracownikami ośrodka, nie mogą liczyć na żadne wsparcie. Pierwszą z dziewczyn po urodzeniu porzuciła matka, z którą po latach chciałaby się pojednać, druga zmaga się z obojętnością ze strony siostry oraz partnera. Naïma marzy, by w końcu znaleźć stabilizację i bezpieczeństwo. Z kolei piętnastoletnia Ariane, chcąc skończyć szkołę, myśli o tym, by oddać dziecko do rodziny zastępczej, wbrew woli swojej matki. Młode bohaterki zmagają się nie tylko z trudami codzienności pełnej nowych obowiązków, ale również z traumami z przeszłości, które noszą w sobie.
„Młode matki” to kolejna pełna humanizmu i empatii opowieść belgijskich filmowców o tych, którzy zwykle nie mają głosu. Surowy realizm łączy się z nadzieją związaną z wartościami takimi jak solidarność czy wsparcie. Film, oparty na obserwacjach z autentycznego ośrodka pomocy, obrazuje walkę młodych kobiet o lepszą przyszłość dla siebie i swoich dzieci.
