Zachęcamy do obejrzenia sześciu hitów 22. edycji festiwalu Millennium Docs Against Gravity w ramach Weekendu z Festiwalem MDAG!
MDAG to jeden z największych festiwali filmów dokumentalnych na świecie, prezentujący kino najwyższej próby. Zeszłoroczna hybrydowa edycja przyciągnęła ponad 165 000 widzów! W tym roku festiwal odbędzie się w datach 9-18 maja w siedmiu miastach: Warszawie, Gdyni, Wrocławiu, Poznaniu, Łodzi, Katowicach i Bydgoszczy, a także online w datach 20 maja – 2 czerwca na stronie mdag.pl.
W Kinie Meduza zaprezentujemy sześć tytułów 22. edycji – poruszających, pięknych i ważnych. To trzy dni kina, które dotyka, inspiruje i otwiera oczy.
Program Weekendu z 22. Festiwalem Millennium Docs Against Gravity

PIĄTEK, 16 MAJA 2025
18:00
Ciemna strona Mount Everest (Everest Dark)
Kanada, 2025 | ⏱ 89 min | 🎬 reż. Jeremy Watt
Porywający wizualnie dokument o ciemnej stronie zdobywania najwyższego szczytu świata – z perspektywy tych, bez których żadna wyprawa nie miałaby szans – Szerpów. Nepalczyk Mingma Tsiri Sherpa, buddysta i doświadczony himalaista, łamie daną rodzinie obietnicę, by ruszyć na misję oczyszczenia świętej góry z zamrożonych ciał porzuconych himalaistów. To nie tylko opowieść o duchowości i odpowiedzialności, ale też krytyka turystyki ekstremalnej. Everest jako miejsce śmierci, kultury i wiary – wszystko to zamknięte w pełnym majestatu obrazie.

PIĄTEK, 16 MAJA 2025
20:00
Ernest Cole: odnaleziona legenda (Ernest Cole: Lost and Found)
USA, Francja, 2024 | ⏱ 105 min | 🎬 reż. Raoul Peck
Nominowany do Oscara® reżyser Raoul Peck odkrywa na nowo postać Ernesta Cole’a – pierwszego czarnoskórego fotografa niezależnego z RPA, którego zdjęcia odsłaniały brutalność apartheidu. Po ucieczce do USA Cole dokumentował Nowy Jork, dostrzegając niepokojące podobieństwa do segregacji rasowej w ojczyźnie. Po jego śmierci odnaleziono w szwedzkim banku ponad 60 000 zaginionych negatywów. Film to zarówno hołd, jak i opowieść o sile fotografii jako narzędzia walki o prawdę.

SOBOTA, 17 MAJA 2025
18:00
Kwiat ośmiu gór (A Flower of Mine)
Włochy, Belgia, 2024 | ⏱ 80 min | 🎬 reż. Paulo Cognetti
Po literackim sukcesie „Ośmiu gór” Cognetti wraca do miejsca, gdzie wszystko się zaczęło – w okolice Monte Rosy, z dala od zgiełku cywilizacji. Film pokazuje społeczność mieszkającą na wysokości 1700 m n.p.m., w miejscowości Estoul, dotkniętej suszą. To nie kolejny film ekologiczny – to subtelna refleksja o tym, jak góry mogą uzdrawiać ludzi, jeśli tylko damy im na to przestrzeń. Przepiękne zdjęcia i spokój narracji dają widzowi chwilę ciszy.

SOBOTA, 17 MAJA 2025
20:00
One to One: John i Yoko (One to One: John & Yoko)
Wielka Brytania, 2024 | ⏱ 100 min | 🎬 reż. Kevin Macdonald, Sam Rice-Edwards
Nie tylko dla fanów Beatlesów – film pokazuje 18 miesięcy życia Johna Lennona i Yoko Ono w Nowym Jorku w latach 1971–72. Prywatne archiwa, niepublikowane wcześniej materiały audio i wideo, w tym nagrania FBI, ukazują jak para używała swojej sławy do aktywizmu. Barwny krąg towarzyszy – od Allena Ginsberga po Jerry’ego Rubina – dopełnia obrazu czasów, w których sztuka i polityka zderzały się na ulicach i w mediach.

NIEDZIELA, 18 MAJA 2025
18:00
Pan Nikt kontra Putin (Mr. Nobody Against Putin)
Dania, Czechy, 2025 | ⏱ 90 min | 🎬 reż. David Borenstein, Pasha Talankin
Pasza – nauczyciel i kronikarz ze szkoły na rosyjskim Uralu – staje się świadkiem i dokumentalistą przemian, jakie przynosi militaryzacja edukacji po inwazji Rosji na Ukrainę. Gdy do szkół wchodzi propaganda i strach, jego klasa zamienia się w azyl dla buntowników. Rejestrowane przez niego sceny to obraz państwa, które próbuje formatować umysły młodych ludzi. Film o odwadze, oporze i potrzebie wolności w najmniejszych społecznościach.

NIEDZIELA, 18 MAJA 2025
20:00
Riefenstahl (Riefenstahl)
Niemcy, 2024 | ⏱ 115 min | 🎬 reż. Andres Veiel
Leni Riefenstahl – uznana reżyserka i zarazem twarz propagandy III Rzeszy. Film ukazuje jej życie jako przykład uwodzicielskiej siły faszyzmu, zadając pytanie, czy można oddzielić talent od ideologii. To głęboko psychologiczny portret twórczyni, która do końca życia broniła swojej sztuki, nie rozliczając się z jej wpływem. Veiel nie daje prostych odpowiedzi – zmusza do namysłu nad tym, jak kino potrafi manipulować zbiorową wyobraźnią.
